Hopp til innhold

Kjøps- og leveringsbetingelser

1. Generelt

Du må være 18 år for å handle på Lauraashley.no

Disse salgsbetingelsene gjelder for alt salg av varer og tjenester (produkter) Laura Ashley Nordic til forbrukere. Salgsbetingelsene utgjør sammen med din bestilling, bekreftet gjennom en ordrebekreftelse, det samlede avtalegrunnlaget for kjøpet. Salgsbetingelsene gjelder ved salg til Norge. Leveranser til Svalbard, norsk kontinentalsokkel og andre fjerntliggende norske områder, samt land utenfor Norge, avtales separat. Forbrukerkjøp er blant annet regulert i forbrukerkjøpsloven. Det vises til ovennevnte lov for mer informasjon om dine rettigheter og plikter ved kjøp. Der det i disse salgsbetingelsene stilles krav til skriftlighet, er dette oppfylt ved bruk av e-post, tekstmelding til mobiltelefon (SMS) og/eller brev.

Personopplysninger
Alle som handler i vår internettbutikk må legge igjen enkelte personopplysninger og godkjenne at vi lagrer og bruker disse til å fullføre vår kundeoppfølging. Laura Ashley håndterer alle personopplysninger på sikrest mulig måte.
Vi utleverer kun dine personopplysninger til tredjepart dersom det er behov for:
• Kontroll av kredittverdighet.
• Lovbestemte tilfeller.
• Når du selv har gitt samtykke

2. Kjøpsvilkår

Alle priser i internettbutikken oppgis i norske kroner og er inklusiv moms. Hvis en pris på grunn av feil ikke er korrekt oppdatert på LauraAshley.no, skal likevel den korrekte prisen følges. Ved en slik feil vil du få mulighet til å kansellere ordren uten omkostning for deg.
Fraktkostnad kommer i tillegg, men ingen ytterligere skatt eller avgift.

Om vår vareinformasjon
Vi tar forbehold om at skrivefeil eller tekniske feil i produktinformasjon, pris og bilde kan forekomme.

Om vårt sortiment:

Vi tilbyr store deler av Laura Ashley sitt sortiment i vår nettbutikk, det vil si at en stor del av varene er bestillingsvarer. Hvis varen er i lager i UK, så vil vår leveransetid være 2-4 uker, er varen ikke på lager i UK, så vil vi sjekke når den kommer på lager og ta kontakt med deg vedrørende din bestilling.

Møbelbestillinger har produksjonstid/leveringstid inntil 12 uker

Det kan skje at varer blir utsolgt, og at det blir forsinkelser i leveranser som skyldes tredjepart.

Butikk og nettbutikk kan ha forskjellig sortiment, men alle varer som er på lager i UK er tilgjengelig for bestilling, det vil bare være leveringstid som beskrevet over.

Salg/kampanjer
SALG gjelder så lenge varen er i lager. Tilbud uten tydelig sluttdato gjelder så lenge lageret rekker.

3. Betalingsmetoder/kort- konto-opplysninger

Vi samarbeider med KLARNA når det gjelder konto-/kredittkortbetaling og faktura. Vi oppbevarer ikke dine konto- og kortopplysninger annet enn i regnskapssammenheng. Mer informasjon om Klarna og sikkerhet rundt dine transaksjoner i vår nettbutikk Les her

Ved bestilling så forskuddsbetales beløpet i sin helhet, Klarna tilbyr delbetaling og faktura om du skulle ønske dette.

4. Ordrebekreftelse

Når vi har mottatt bestillingen din, sender vi snarest en ordrebekreftelse til din e-postadresse. Der finner du informasjon om bestillingen og eventuell leveringstid ved bestillingsvare. Kontroller alltid bekreftelsen og kontakt oss omgående hvis du lurer på noe. Ønsker du å endre en bestilling i etterkant, kan dette være vanskelig ettersom varen pakkes og leveres så snart betaling og bestilling er registrert..

5. Frakt- og leveringsvilkår

Varer på eget lager er merket med «lager». Normal leveringstid for varer merket med lager er 3–5 arbeidsdager når betaling er registrert. Ved uklarheter eller utsatt leveringstid tar vi alltid kontakt med deg. For møbler og spesialbestilte varer er leveringstiden 4–12 uker. Det står tydelig merket på varen hvis det er en bestillingsvare, det er kun slike varer som har lengre leveringstid. Mer spesifikk leveringstid angis etter at vi har mottatt bekreftelse på din bestilling fra leverandøren.

Fraktpriser*
99kr for alle varer, unntak møbler, tepper og speil.
299kr for tepper og takbelysning
999kr for speil ( andre fraktpriser gjelder nord for Trondheim, og må beregnes i hvert kjøpstilfelle)
1199kr grunnpris* møbler, grunnpris gjelder området rundt våre lokasjoner, ved frakt utenfor nærområdet, så vil frakt beregnes utfra faktiske kostnader med leveransen.

* Frakt kommer opp uavhengig av adresse, bor du utenfor nærområdet til våre butikker, så vil fraktprisen måtte beregnes i hvert kjøpstilfelle.

Vi leverer med både Posten og Bring

Forsinket levering
Selv om vi gjør vårt ytterste for å levere varen innen den angitte tidsfrist, kan det oppstå feil. Hvis du ikke mottar varen innen den fristen vi har lovet, ber vi deg kontakte oss omgående. Laura Ashley påtar seg ikke noe ansvar for skade som følge av at forsinkelser ved levering. Vi kontakter deg hvis leveringen er forsinket fra oss.
Transportskader
Vi har valgt transportfirmaer som tilbyr levering av høy kvalitet. Transportskader kan likevel oppstå. Som kjøper er du ansvarlig for å undersøke om varen eller emballasjen har synlige skader ved mottak eller så snart som mulig etter mottak. Har varen eller emballasjen synlige skader, bør du varsle transportfirmaet direkte og ta bilder av den skadde emballasjen. Skulle du oppdage en skade på pakken etter at du har åpnet den, må du kontakte oss umiddelbart på shop@lauraashley.no.
Uavhentet pakke
Laura Ashley er ikke ansvarlig for pakker som ikke hentes innen rimelig tid. Returneres forsendelsen til Laura Ashley, blir kunden belastet et gebyr som tilsvarer kostnaden for frakt, returfrakt og håndtering. Laura Ashley er ikke ansvarlig for pakker som er uavhentet og går i retur til oss. Det er derfor viktig at du henter eller tar imot pakken selv om du angrer på kjøpet.

Hjemlevering
Er du ikke hjemme som avtalt for å motta leveransen fra oss, så vil du som kunde bli belastet med et bomturgebyr på kr 600.

6. Angre- og returrett

ANGRERETT (gjelder nettbutikk)
§ 21.Angrefristen
Angrefristen utløper 14 dager fra den dag avtalen om tjeneste ble inngått, eller den dag forbrukeren får varen i fysisk besittelse. Dette er:
a) Ved varer bestilt samlet og levert ved flere forsendelser, den dag forbrukeren får den siste varen i fysisk besittelse. Likt med forbrukeren regnes annen tredjeperson enn fraktføreren, som forbrukeren har utpekt i sitt sted.
b) Gir ikke den næringsdrivende forbrukeren opplysninger om angreretten i henhold til § 8 første ledd bokstav h, utløper angrefristen 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige angrefristen, jf. første ledd.
c) Dersom den næringsdrivende gir forbrukeren opplysninger om angreretten etter § 8 første ledd bokstav h innen 12 måneder fra dagen omhandlet i første ledd, utløper angrefristen 14 dager etter den dagen forbrukeren mottok opplysningene.
§ 22.Unntak fra angreretten
Angreretten gjelder ikke avtaler om:
a) Levering av varer som på grunn av sin art blandes med andre varer etter levering på en slik måte at de ikke kan skilles fra hverandre,
b) Levering av varer som forringes eller raskt går ut på dato, f.eks matvarer.
c) Tjeneste etter at tjenesten er levert, dersom levering har begynt med forbrukerens uttrykkelige forhåndssamtykke, og forbrukeren har erkjent at angreretten vil gå tapt når den næringsdrivende har oppfylt sine forpliktelser etter avtalen,
d) Levering av varer eller tjenester der prisen er avhengig av svingninger i finansmarkedet som kan skje innen utløpet av angrefristen og som ikke kan kontrolleres av den næringsdrivende,
e) Levering av varer som er fremstilt etter forbrukerens spesifikasjoner, eller som har fått et tydelig personlig preg,
f) Levering av legemidler, jf. legemiddelloven § 2, og medisinsk utstyr, jf. lov om medisinsk utstyr § 3,
g) Levering av forseglede varer som av hensyn til helsevern eller hygiene ikke er egnet for retur, og der forseglingen er blitt brutt etter levering,
h) Levering av alkoholholdige drikker til en pris som ble avtalt på avtaletidspunktet, og levering først kan skje etter 30 dager, og der den faktiske verdien avhenger av svingninger i markedet som ikke kontrolleres av den næringsdrivende,
i) Reparasjoner eller tjenester som det haster å få utført der forbrukeren uttrykkelig ber den næringsdrivende om å besøke forbrukeren. Tilleggstjenester eller tilleggsvarer som ytes samtidig, og som ikke dekkes av første punktum, omfattes ikke av unntaket fra angreretten,
j) Levering av forseglede lyd- eller bildeopptak eller forseglet programvare som forbrukeren har brutt forseglingen på,
k) Levering av en avis, et tidsskrift eller et magasin, med unntak av abonnementsavtaler for levering av slike publikasjoner,
l) Varer eller tjenester som er inngått ved offentlig auksjon,
m) Levering av innkvarteringstjenester for andre formål enn boligformål, transport av varer, bilutleietjenester, catering og tjenester knyttet til fritidsaktiviteter når det i avtalen er fastsatt en bestemt dato eller et bestemt tidsrom for utførelsen av slike tjenester,
n) Levering av digitalt innhold som ikke leveres på et fysisk medium, dersom leveringen er begynt med forbrukerens uttrykkelige samtykke og forbrukeren erkjenner at angreretten dermed går tapt.
Last ned angrefristskjema her ( trenger link til vårt skjema, utfylt med vår info)Les angrerettloven her.
Du får pengene tilbake unntatt returkostnad som dekkes av forbruker i henhold til angrerettloven. Merk at det ikke anses som bruk av angreretten hvis du lar være å hente ut en pakke eller ta imot en leveranse.

For møbelbestillinger, og bestillinger av stoff, så anses dette som et tilvirkningskjøp og er unntatt i § 22E, varer som produseres/tilvirkes etter kundes spesifikasjon. Alle våre møbler tilvirkes etter bestilling, og er ikke lagervare.

Det er derfor ingen angrerett ved kjøp av møbler, eller stoff som er klippet/bestilt på mål, dette er unntatt fra angrerettsloven i punkt E.

Retur/bytte av produkter
For retur, angrerett se under våre betingelser. For varer som man ønsker å bytte i annen størrelse eller annet produkt så må butikken kontaktes. Ved benyttelse av angrerett må vedlagt angrerettskjema vedlegges i utfylt stand. Returen sendes til LA Nordic web shop, Åbyfaret 12 d, 1392 Vettre. For å kunne gjennomføre retur må varen være uskadd og ubrukt. For plomberte varer må plomberingen være intakt for at retur skal gjelde. Varen skal returneres i originalemballasjen, lampeskjermer skal være dekket i plast. Alle etiketter skal være på varen. Du som kunde dekker kostnadene ved retur.
Pengene tilbake ved benyttelse av angrerett, vil skje innen 14 dager fra returen er mottatt og godkjent. Dersom returen ikke er komplett, så vil Laura Ashley belaste kunden for pris på de delene som måtte mangle.

7. Reklamasjoner

Reklamasjonsrett
Garanti og reklamasjonsrett dekker feil som forbrukeren selv ikke står ansvarlig for. Det er ment å dekke fabrikasjonsfeil som var til stede da varen ble kjøpt og som senere forårsaker en mangel ved produktet.
Hovedregelen er at klagen må skje senest to år etter at du overtok varen(e). Fristen er imidlertid fem år hvis varen(e) er ment å vare vesentlig lenger enn to år. Dette gjelder for eksempel kapitalvarer som møbler, biler, radio/tv-apparat og byggevarer.
Det er imidlertid ikke en mangel hvis feilen skyldes unormal slitasje eller uriktig bruk – f.eks. at du har brukt den i strid med bruksanvisningen, eller at den har vært utsatt for ytre påvirkning, f.eks. fuktskade. Er det slike årsaker til feilen, har du normalt ikke krav på at selgeren dekker dine omkostninger til f.eks. reparasjon eller omlevering.
Hvis du oppdager en feil på din vare som du har kjøpt på LauraAshley.no ber vi deg snarest kontakte Oslo butikken.
Om varen har blitt skadet som følge av en ytre påvirkning (for eksempel støtskade, væskeskade eller normale slitasjeskader) dekkes dette ikke av garanti eller reklamasjonsretten og man må betale for forhåndsundersøkelse og eventuelt for en reparasjon. Ta vare på ordrebekreftelsen, denne må forevises ved eventuelle reklamasjoner.
For transportreklamasjoner, se eget avsnitt om transportskader.
Feilsendt vare
Skulle du mot formodning motta en defekt eller feilekspedert vare, må du reklamere snarest til Laura Ashley. Kontakt oss på shop@lauraashley.no for å få tilsendt en returetikett. Mottar du en feilaktig eller ødelagt vare, krysser du av i ruten «reklamasjon» i årsakskjemaet på returseddelen. Laura Ashley betaler returfrakten. Erstatningsleveransen fra Laura Ashley er helt kostnadsfri for kunden.

8. Personopplysninger

Vi behandler i utgangspunktet bare personopplysninger du oppgir til oss, og som er nødvendige for at vi skal kunne gjennomføre våre forpliktelser overfor deg. I de tilfeller hvor vi også behandler personopplysninger til andre formål, for eksempel for å sende deg informasjon om tilbud etc., gjøres dette bare når du har samtykket til det. Før du samtykker skal du være informert om hva opplysningene skal brukes til og av hvem. Dine personopplysninger blir bare utlevert til andre når:
 du har samtykket i utleveringen, eller når det er nødvendig for at vi skal få gjennomført avtalen med deg, eller i lovbestemte tilfelle.
Dersom du har spørsmål om personopplysninger knyttet til deg, eller ønsker å gjøre bruk av dine rettigheter til retting, sperring, sletting, etc. etter personopplysningsloven, kan du kontakte oss